EVENTS2022-09-12T21:14:18+00:00
EVENTS

Presentation and dissemination of all the events organized in the scope of the project Cistercian Horizons (colloquia, conferences, workshops, training actions …). The events presented here fall within the Research outputs scheduled in the project.

INTERNATIONAL SYMPOSIUM

Cistercian Horizons

DIgital event Zoom (Lisbon time)

Date: Sept. 29 – Oct. 1 2022

PROJECT MEETING

Annual Project Meeting

online

Date: January 22, 2021

PROJECT MEETING

Annual Project Meeting

National Library of Portugal

Date: October 25th, 2019

CONFERENCE CYCLE

Third Session of the Conference Cycle  «Manuscritos de Alcobaça III – Música e Litúrgia»

Monastery of Alcobaça

Catarina Fernandes Barreira, «Práticas litúrgicas no Mosteiro de Alcobaça através dos seus códices»

Zuelma Chaves, «In agenda mortuorum: a celebração dos rituais de morte na tradição cisterciense em Portugal entre os séculos XIII e XVIII»

Date: September 28th 2019

CONFERENCE CYCLE

Second Session of the Conference Cycle  «Manuscritos de Alcobaça III – Música e Litúrgia»

Monastery of Alcobaça

João Luís Inglês Fontes, «O papel da litúrgia no quotidiano cisterciense, segundo os seus textos normativos»

Manuel Pedro Ferreira, «As Vésperas do Dia de S. Bernardo: uma reconstituição»

Mário Farelo, «Memórias régias no Mosteiro de Alcobaça»

Luís Miguel Rêpas, «As sorores de Cós e a sua ligação ao Mosteiro de Alcobaça (em tempos medievais)

Herbert González Zymla, «La Biblioteca et el scriptorium del Monasterio de Santa María de Piedra, 1186-1530: fuentes y documentos para el estudio de la materialidad de un nuevo foco cisterciense productor de libros»

Date: June 1st 2019

CONFERENCE CYCLE

First Session of the Conference Cycle  «Manuscritos de Alcobaça III – Música e Litúrgia»

Monastery of Alcobaça

Aires A. Nascimento, «Traduções em Alcobaça e sua atribuição»

Date: May 25th 2019

Quando os monges faziam livros. Um dia no «scriptorium» de Alcobaça

Agrupamento de Escolas de Santo António, Barreiro

Catarina Fernandes Barreira, Conceição Casanova, Catarina Miguel, Maria João Branco, Paulo Lopes, Mário Farelo, Diana Martins e Diogo Gomes

Date: May 7th, 2019

Quando os monges faziam livros. Um dia no «scriptorium» de Alcobaça

Escola Básica e Secundária de São Martinho do Porto

Date: April 5th, 2019

SHORT-TERM RESEARCH STAY

Centre Européen de Recherche sur les Communautés, Congrégations et Ordres Religieux (CERCOR),  Laboratoire des Études sur les Monothéimes UMR CNRS 8584

Catarina Fernandes Barreira, Conceição Casanova and Mário Farelo

Date: April 1st – 3rd  2019

SEMINAR

Un programme de recherche sur les manuscrits liturgiques et le scriptorium du monastère cistercien d’Alcobaça au Moyen Âge. Enjeux et méthodes

Session of the Master 1  «Métiers de l’historien» of the Faculté de Sciences Humaines et Sociales of the Université de Saint-Étienne, coorganized by the CERCOR and the Faculty’s Master Histoire  | University of Saint-Étienne, Campus Tréfilerie, room H2.6, 3.30 – 5.30 p.m.

Catarina Fernandes Barreira, Conceição Casanova and Mário Farelo

Date: April 2nd 2019

LECTURE

As adições nos códices de Alcobaça – perspetivas de abordagem

Oporto, Faculty of Letters of the University of Oporto

Catarina Fernandes Barreira

Data: March 19th, 2019

WORKSHOP

Quando os monges faziam livros…

Centro escolar de Alcobaça do Agrupamento de Escolas de Cister

Coord. Catarina Fernandes Barreira, Conceição Casanova e Catarina Miguel

Data: February 27th, 2019

OPEN LECTURE

Traces of the monastic culture: books, libraries and scriptoria.

Leiria:  Afonso Lopes Vieira High School

Catarina Fernandes Barreira (IEM NOVA FCSH e CEHR UCP)

Date: January 7th, 2019

KICKOFF MEETING